PURMEREND - Dat een kunstenaar een werk aflevert zonder titel is niet ongebruikelijk. De toeschouwer moet zelf maar bepalen wat het kunstwerk oproept. Niet de kunstenaar maar de toeschouwer bepaalt hoe een werk gezien wordt. De tegenhanger hiervan is een kunstwerk waarvan de maker zich niet bekend maakt. In de Duitse Democratische Republiek geen onbekende praktijk, want vaak de enige mogelijkheid om als kunstenaar die eigengereide kunst wilde maken de staatscontrole te ontlopen. We zien het in WERK OHNE AUTOR .


Hoe intimiderend een ogenschijnlijk onschuldig kinderprotest in diezelfde DDR door de staat wordt ervaren, toont de film DAS SCHWEIGENDE KLASSENZIMMER. Twee absolute aanraders. Onze zondagmiddag filmklassieker DOUBLE INDEMNITY uit 1944 maakt deel uit van onze filmcursus in samenwerking met Cultuurhuis Wherelant. Een aanrader volgens Paul Verhoeven die in deze film de inspiratie vond voor zijn thriller BASIC INSTINCT. Dan hebben we het indrukwekkend regiedebuut van Paul Dano die in WILD LIFE een authentiek tijdsbeeld schetst van ‘small town America’ in de staat Montana. En tot slot maken we de cirkel rond met het eigenzinnig kunstenaarschap van Astrid Lindgren, of beter gezegd, de jeugdjaren en jong volwassenheid voordat Astrid vereenzelvigd zou worden met haar latere schepping Pippi Langkous. Een prachtig portret in BECOMING ASTRID.

Zwijgend klassenprotest
Het gebeurde kort na het neerslaan door Sovjettroepen van de Hongaarse revolutie tegen de communisten in 1956. Als Oost-Duitse scholieren daarvan journaalbeelden zien in een bioscoop in West-Berlijn besluiten ze tot een stil protest. De twee minuten stilte tijdens een les, waartoe ze besluiten, hebben grote gevolgen. Dietrich Gartska noteerde zijn persoonlijke herinneringen aan dit protest in een indrukwekkend boek, dat nu even indrukwekkend is verfilmd. Soms is stilte het luidste protest, zo laat DAS SCHWEIGENDE KLASSENZIMMER zien. Dinsdag 26 maart, 13:30 en 20:30 uur.

Tegen de verdrukking in

Heb je wel eens dat je iets moet doen waar je geen zin in hebt? Vroeg Humberto Tan aan Matthijs van Nieuwkerk toen hij eerder dit jaar als tafelheer mocht aanschuiven bij DWDD. Humberto had dat toen zijn dochter hem meevroeg naar een film, ’s avonds laat, een Duitse film, een arthouse film en dan ruim drie uur lang. Oempf! En na afloop was hij zo blij dat hij gegaan was. Dat was de film WERK OHNE AUTOR. De film gaat over kunst en hoe kunst misbruikt wordt door autoritaire regimes en hoe kunst niettemin floreert tegen de verdrukking in. Niet zomaar een kunstfilm, dat valt niet te verwachten van filmmaker Florian Henckel von Donnersmark die eerder al een Oscar won met DAS LEBEN DER ANDEREN en lang getipt werd voor de Oscar voor de beste film van dit jaar. Vrijdag 22 en zaterdag 23 maart, 20:30 uur.

Spelen met verwachtingen
In het kader van de filmcursus VISIES OP FILM in samenwerking met Cultuurhuis Wherelant vertonen we vrijdag 29 maart om 20:30 uur de klassieker DOUBLE INDEMNITY. Phyllis is de femme fatale die verzekeringsagent Walter Neff om haar vinger probeert te winden als ze hem vraagt om een levensverzekering op het leven van haar man. Regisseur Billy Wilder speelt in deze film met verwachtingen van de kijker en doet dit zo goed dat de film voor velen de favoriete film noir aller tijden is gebleven.

Ontreddering in de jaren zestig
Paul Dano kennen we als een gevierd acteur uit films als THERE WILL BE BLOOD en LITTLE MISS SUNSHINE. Met WILDLIFE tekent Dano voor zijn regiedebuut en dat doet hij indrukwekkend. Hij schetst een psychologisch familieportret in een tegendraads tijdsbeeld. Het thema van een disfunctioneel gezin (vader Jerry, moeder Jeanette en zoon Joe) wordt sterk geacteerd neergezet. Dano laat ons het familiedrama door Joe’s ogen zien. De Filmkrant noteert daarover: “Hij geeft ons een perspectief dat tegelijkertijd onbevangen en intens betrokken is. Gecombineerd met de grote aandacht voor sfeer en detail krijgt deze sterk geacteerde tragedie van menselijk verlangen en onmacht de toon van een klassieker. Geworteld in Montana 1960, maar universeel herkenbaar.” Zaterdag 30 maart om 20:30 uur

De kracht van de vrije geest
Het Zweden van de jaren twintig en dertig zien we nu als behoorlijk bekrompen. Pernille Fischer Christensen schetst de sfeer onnadrukkelijk in het kostuumdrama BECOMING ASTRID. Astrid en Zweden, dan roept iedereen natuurlijk Astrid Lindgren, de schepster van Pippi Langkous. In de relatief onervaren actrice Alba August vond Christensen de ideale vertolker voor de rol van de jeugdige Astrid Lindgren, een rebelse meid, net als de later zo beroemde schrijfster zelf.

De jonge Astrid vertelt dolgraag zelfverzonnen verhalen. Wordt ze op een dansavond door geen enkele leuke jongen gevraagd, dan danst ze doodgemoedereerd met een meisje. Of in haar eentje, zelfs als de muziek al is afgelopen. Haar fantasie en eigenzinnigheid wijzen al vooruit naar haar latere geesteskind. De film eindigt voor die tijd, namelijk vlak voor haar romandebuut in 1944. Een keuze die goed uitpakt, want zo kan Christensen alle aandacht geven aan de vrouw achter de schrijfster. Dinsdag 2 april om 13:30 en 20:30 uur.