PURMEREND - Zie hier het overzicht van de maand oktober
1 oktober 2019
A private war
Film naar het waargebeurde verhaal van een Brits oorlogscorrespondente. Marie Colvin dringt met veel lef en empathie door tot de kern van gewapende conflicten om de onderdrukten een stem te vinden. Ze interviewt rebellenleiders en dictators, en verliest het zicht aan een oog bij een granaataanval, waarna ze een kenmerkend ooglapje begint te dragen. Met veel drank en bravoure probeert ze de stress en trauma’s in haar persoonlijk leven onder de duim te houden. Met oorlogsfotograaf Paul Conroy verslaat zij de gevaarlijkste opdracht van hun leven, nl. in de belegerde Syrische stad Homs.
A PRIVATE WAR is een klein monument, gebaseerd op het waargebeurde verhaal van een van de meest gevierde oorlogscorrespondenten van deze tijd: de Britse Marie Colvin. Ze beschikte over onmatig veel lef en empathie. Totaal onbevreesd en opstandig dringt ze door tot de kern van gewapende conflicten om de onderdrukten een stem te geven. Ze interviewt rebellenleiders en dictators en verliest het zicht aan een oog bij een granaataanval in Sri Lanka, waarna ze een kenmerkend ooglapje begint te dragen.De ellende waar ze mee geconfronteerd wordt, laat diepe sporen na in haar persoonlijke leven. Met veel drank en bravoure probeerde ze de stress en de trauma’s onder de duim te houden. Ondanks de grote offers die haar werk vraagt, blijft ze haar missie volgen om het ware oorlogsleed te tonen en samen met oorlogsfotograaf Paul Conroy begint ze aan de gevaarlijkste opdracht van hun leven in de belegerde Syrische stad Homs.
- A private war – Matthew Heineman, Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten, 2018, 110’.
Draaidag: Dinsdag 1 oktober 2019. Aanvang 13.30 en 20.30 uur. Zaal open resp. 13.30 en 19.45 uur. Filmhuis Purmerend (in het Stamhuis), Kerkstraat 11. Reserveren: https://www.filmhuispurmerend.nl/movies/345/17/a_private_war
4 oktober 2019
Wild Rose
Schotse twintiger Rose-Lynn droomt van een country-muziekcarrière in Nashville, Amerika. Maar zij komt net uit de gevangenis, moet weer zorgdragen voor haar twee kinderen die tijdelijk bij haar moeder in huis waren, en vindt werk als schoonmaakster. Moeder vindt dat haar losbandige dochter die dromen overboord moet gooien. Dat blijkt lastig. Zangeres en actrice Jessie Buckley is verrukkelijk en cool in deze even gepeperde als breekbare hoofdrol. De uitwerking van dit beproefde scriptrecept à la ‘A Star is Born’ is verrassend origineel, rauw, teder en grappig. Feelgood-film!
Rose-Lynns wortels liggen in het Schotse Glasgow, waar ze opvalt met haar onafscheidelijke cowboylaarzen en bijpassend westernjasje. De twintiger zit boordevol muziekambities en droomt ervan naar Amerika te gaan en ontdekt te worden in Nashville. Ze komt net uit de gevangenis, moet weer zorg gaan dragen voor haar twee kinderen en vindt werk als schoonmaakster. Oma, die de kleinkinderen tot voor kort in huis had, vindt dat haar losbandige dochter verantwoordelijkheid moet nemen en die countrydromen overboord moet gooien. Dat blijkt lastig. Zangeres en actrice Jessie Buckley is verrukkelijk en cool in deze even gepeperde als breekbare hoofdrol.WILD ROSE is een sterke Britse variant op A STAR IS BORN, ook muzikaal gezien en veel realistischer over de slagingskans van een muzikale droom en de moeilijkheid van het combineren van een persoonlijk leven met het veeleisende artiestenbestaan. De uitwerking van dit beproefde scriptrecept is verrassend origineel, rauw, teder en grappig.
- Wild Rose – Tom Harper, Verenigd Koninkrijk, 2018, 101’.
Draaidag: Vrijdag 4 oktober 2019. Aanvang 20.30 uur. Zaal open 19.45 uur. Filmhuis Purmerend (in het Stamhuis), Kerkstraat 11. Reserveren: https://www.filmhuispurmerend.nl/movies/344/17/wild_rose
8 oktober 2019
No date, no signature
De Iraanse dokter Nariman wil hulp verlenen bij een verkeersongeval. Een gezin valt van de brommer, warbij het 11-jarige zoontje, Amir Ali, zijn hoofd hard stoot. Vader Moosa weigert hulp. Op weg naar het ziekenhuis overlijdt Amir Ali. De volgende dag komt de jongen in het mortuarium onder ogen van dr. Nariman. Hij is niet in staat autopsie te verrichten, en zegt niets tegen zijn collega Sayeh die het van hem overneemt, noch tegen de ouders. Zijn zwijgen vanwege schuldgevoelens heeft grote gevolgen voor de getroffen familie en voor hemzelf.
Op een avond raakt de arts Nariman betrokken bij een verkeersongeval. Een gezin valt van de brommer, waarbij het zoontje zijn hoofd hard stoot. Nariman biedt als arts zijn hulp aan, maar vader Moosa weigert dit. Nariman is zorgzaam en volgt het gezin om te zien of ze echt voor controle naar het ziekenhuis gaan.In het mortuarium waar hij werkt, komen alle overledenen uit de stad binnen, zo ook de 11-jarig Amir Ali, hij is het jongetje dat de vorige avond bij het ongeluk betrokken was. Hij is ’s nachts op weg naar het ziekenhuis met hevige duizelingen overleden. Dan gebeurt er iets bij Nariman: hij is niet in staat om de autopsie te verrichten, maar zegt ook niets tegen zijn collega Sayeh die de autopsie van hem overneemt, noch tegen de ouders van het kind. Zijn zwijgen heeft grote gevolgen voor de getroffen familie en voor hemzelf.
- No date, no signature – Vahid Jalilvand, Iran, 2017, 104’.
Draaidag: Dinsdag 8 oktober 2019. Aanvang 13.30 en 20.30 uur. Zaal open resp. 13.30 en 19.45 uur. Filmhuis Purmerend (in het Stamhuis), Kerkstraat 11. Reserveren: https://www.filmhuispurmerend.nl/movies/340/17/no_date_no_signature
11 oktober 2019
They shall not grow old – door Peter Jackson (The Lord of the rings)
Het Britse Imperial War Museum vroeg de Nieuw-Zeelandse regisseur Peter Jackson (bekend van The Lord of the Rings) een documentaire te maken over de Eerste Wereldoorlog. Dit deed hij met archiefmateriaal. Hij restaureerde en kleurde digitaal opnamen in, opnames die waren gemaakt met net bestaande draagbare camera’s. Hij gebruikte geluidsbanden met interviews met Britse oorlogsveteranen uit de jaren 60 en 70. Van begin tot eind staat de ervaring van gewone Britse soldaten centraal. Jonge soldaten lachen naar de camera, met kleur op hun wangen. Vol goede moed vertrekken ze naar de loopgraven. Daar wachten de gruwelen. Verhalen van modder, kou, infecties, ratten en ontelbare slachtoffers in een zinloze strijd om een paar meter grondgebied.
Toen het Britse Imperial War Museum de Nieuw-Zeelandse regisseur Peter Jackson THE LORD OF THE RINGS vroeg of hij een documentaire wilde maken over de Eerste Wereldoorlog aarzelde hij niet. Jackson kreeg de beschikking over archiefmateriaal opgenomen met draagbare camera’s, die toen nog maar net bestonden. Voor de geluidsband maakte Jackson gebruik van interviews met Britse oorlogsveteranen, opgenomen in de jaren zestig en zeventig.Jackson restaureerde de filmbeelden. Jonge soldaten lachen naar de camera, met kleur op hun wangen. Vol goede moed vertrekken ze naar de loopgraven. Daar wachten de gruwelen die we kennen. Verhalen van modder, kou, infecties, ratten en ontelbare slachtoffers in een zinloze strijd om een paar meter grondgebied. Van begin tot eind staat de ervaring van gewone Britse soldaten centraal. Het is opmerkelijk hoe laconiek zij terugkijken op hun ervaringen. De film geeft het verleden kleur, scherpte en diepte, maar boven alles een gezicht.
- They shall not grow old – Peter Jackson, Nieuw-Zeeland / Verenigd Koninkrijk, 2018, 100’.
Draaidag: Vrijdag 11 oktober 2019. Aanvang 20.30 uur. Zaal open 19.45 uur. Filmhuis Purmerend (in het Stamhuis), Kerkstraat 11. Reserveren: https://www.filmhuispurmerend.nl/movies/329/17/they_shall_not_grow_old
12 oktober 2019
Maurice – naar de roman van E.M. Forster, met Hugh Grant
Cambridge, begin 20ste eeuw. Maurice (James Wilby) en Clive (Hugh Grant) worden verliefd, maar houden dit geheim omdat homoseksualilteit strafbaar is. Gedreven door angst gaat Clive een huwelijk aan met een vrouw. Maurice weigert die knieval voor de conventies, maar zoekt toch naar ‘genezing’ en schakelt de ‘hulp’ in van een hypnotiseur. Dan wordt Maurice verleid door Clives jachtmeester Alec. Dit brengt diepgaande veranderingen teweeg. Door Filmmuseum Eye gerestaureerde versie van de film uit 1987, over wat de persoonlijke en maatschappelijke gevolgen zijn van een gedwongen leven in de seksuele ondergrondse.
MAURICE is een klassieker van schrijver-regisseur James Ivory, naar de autobiografisch getinte roman van E.M. Forster over de liefde tussen twee jongens, begin 20e eeuw. Maurice Hall (James Wilby) en Clive Durham (Hugh Grant) worden verliefd in Cambridge, maar omdat homoseksualiteit strafbaar is, moeten de twee hun gevoelens voor elkaar volledig geheimhouden. Gedreven door angst, verbreekt Clive zijn relatie met Maurice en gaat een conventioneel huwelijk aan. Maurice weigert die knieval te maken, maar gaat wel op zoek naar ‘genezing’. Hij blijft worstelen met zijn identiteit en zelfvertrouwen, en schakelt de 'hulp' in van een hypnotiseur om zich te ontdoen van zijn onmiskenbare verlangens. Maar Maurice wordt verleid door Clives jachtmeester Alec Scudder, een gebeurtenis die diepgaande veranderingen teweegbrengt. De film laat zien wat de persoonlijke en maatschappelijke gevolgen zijn van een gedwongen leven in de seksuele ondergrondse.Het Filmmuseum Eye brengt de nieuw gerestaureerde versie van MAURICE uit in Nederland.
- Maurice – James Ivory, Verenigd Koninkrijk, 1987, 140’.
Draaidag: Zaterdag 12 oktober 2019. Aanvang 20.30 uur. Zaal open 19.45 uur. Filmhuis Purmerend (in het Stamhuis), Kerkstraat 11. Reserveren: https://www.filmhuispurmerend.nl/movies/338/17/maurice
13 oktober 2019
La dentellière – met Isabelle Huppert
Zwijgzame jonge kapster Pomme (Isabelle Huppert) ontmoet tijdens een vakantie haar grote liefde. Terug in Parijs gaan ze samenwonen. Echter, als François haar voorstelt aan zijn ouders wordt een sociale kloof pijnlijk zichtbaar. Pomme vertrekt stilletjes, en François vindt haar terug in een psychiatrische inrichting, opgesloten in haar zwijgzaamheid. Haar leven is gestopt op de dag dat zij werd afgewezen. De 22-jarige Isabelle Huppert won een prijs van de British Film Academy voor de beste nieuwkomer. De 22-jarige Isabelle Huppert speelt in haar eerste hoofdrol een jong kapstertje, dat teleurgesteld raakt in de liefde. Ze werd voor deze subtiele vertolking door de British Film Academy bekroond met de prijs voor de beste nieuwkomer.
Een zwijgzame jonge kapster ontmoet tijdens een vakantie haar grote liefde. Na terugkeer naar Parijs gaan ze samenwonen. Wanneer François haar voorstelt aan zijn ouders, wordt de sociale kloof pijnlijk voelbaar. De idylle is gebroken en Pomme vertrekt stilletjes. Later ziet François haar terug in een psychiatrische inrichting. Voor Pomme is het leven gestopt op de dag dat zij werd afgewezen: zij zit opgesloten in haar zwijgzaamheid.In een interview zei Huppert: 'Het zijn vooral vrouwen die zich in stilte proberen los te maken. Ik zoek naar de frictie tussen vrijheid en afspraken. Het tussengebied waarin zekerheden worden losgelaten zonder dat er concreet iets nieuws voor in de plaats komt.'
- La dentellière – Claude Goretta, Zwitserland / Frankrijk / Duitsland, 1977, 107’.
Draaidag: Zondag 13 oktober 2019. Let op: Aanvang 14.30 uur. Zaal open 13.45 uur. Filmhuis Purmerend (in het Stamhuis), Kerkstraat 11. Reserveren: https://www.filmhuispurmerend.nl/movies/339/17/la_dentellire
15 oktober 2019
On the basis of sex – over Ruth Bader Ginsburg
De Amerikaanse Ruth Bader Ginsburg staat na haar studie rechten aan Harvard in 1971 aan het begin van haar carrière. Discriminatie op basis van geslacht is aan de orde van de dag. Samen met haar man Martin Ginsburg (Armie Hammer) stuit zij op een zaak die haar carrière én het rechtssysteem voorgoed zou kunnen veranderen. Met de onvoorwaardelijke steun van haar gezin probeert zij de zaak in hoger beroep te winnen om een eeuw aan seksisme te veranderen. Waargebeurd en inspirerend verhaal over één van de grootste vrouwelijke iconen ter wereld. Zij heeft enorm veel betekend voor vrouwenrechten en emancipatie wereldwijd.
ON THE BASIS OF SEX is het waargebeurde en inspirerende verhaal over juriste Ruth Bader Ginsburg, die in een door mannen gedomineerde wereld haar weg naar het Amerikaans Hooggerechtshof heeft bevochten. In de film ON THE BASIS OF SEX staat Ruth Bader Ginsburg (Felicity Jones) na haar studie rechten aan Harvard in 1971 aan het begin van haar carrière. Discriminatie op basis van geslacht is aan de orde van de dag. Samen met haar man Martin Ginsburg (Armie Hammer) stuit zij op een zaak die haar carrière én het rechtssysteem voorgoed zou kunnen veranderen. Met de onvoorwaardelijke steun van haar gezin probeert zij de zaak in hoger beroep te winnen om een eeuw aan seksisme te veranderen. Ruth Bader Ginsburg is één van de grootste vrouwelijke iconen ter wereld en heeft enorm veel betekend voor vrouwenrechten en emancipatie wereldwijd. Anno 2019 is haar verhaal relevanter dan ooit.
- On the basis of sex – Mimi Leder, Verenigde Staten, 2018, 120’.
Draaidag: Dinsdag 15 oktober 2019. Aanvang 13.30 en 20.30 uur. Zaal open resp. 13.30 en 19.45 uur. Filmhuis Purmerend (in het Stamhuis), Kerkstraat 11. Reserveren: https://www.filmhuispurmerend.nl/movies/341/17/on_the_basis_of_sex
18 en 19 oktober 2019
So long, my son
China, tijdens de periode van de één-kindpolitiek (1979-2015). De zoon van Yaojun Liu en Liyun Wang verdrinkt tijdens het buitenspelen. Een herkansing zit er niet in, omdat Liyun na de abortus van haar tweede kind onvruchtbaar is geworden. Het stel vlucht vervolgens naar de andere kant van het land, weg van de herinneringen aan hun kind. Maar ook daar lijkt alles van waarde zijn betekenis te hebben verloren en hebben ze alleen elkaar nog. Magistraal en hartverscheurend familie-epos van de Chinese filmmaker Xiaoshuai Wang, dat drie decennia beslaat en in prachtige shots langs Yaojun en Liyun heentikt.
In zijn prachtige SO LONG, MY SON laat de Chinese filmmaker Xiaoshuai Wang de hartverscheurende impact zien van de Chinese eenkindpolitiek (1979-2015) op de gewone burger. Hij heeft zijn verhaal gegoten in een magistraal familie-epos dat drie decennia beslaat. Voor elke ouder is de dood van een kind het ergst denkbare, maar nergens is dit zo erg als in China, waar het lange tijd slechts toegestaan was om één kind te krijgen. Dit is wat Yaojun Liu en Liyun Wang overkomt, wanneer hun zoon tijdens het buitenspelen verdrinkt. Een herkansing zit er niet in, omdat Liyun na de abortus van haar tweede kind onvruchtbaar is geworden. Het stel vlucht vervolgens naar de andere kant van het land, weg van de herinneringen aan hun kind. Maar ook daar lijkt alles van waarde zijn betekenis te hebben verloren en hebben ze alleen elkaar nog. Intussen zie je de decennia in prachtige shots langs hen heen tikken.
- So long, my son – Xiaoshuai Wang, China, 2019, 185’.
Draaidagen: Vrijdag 18 en zaterdag 19 oktober 2019. Aanvang 20.30 uur. Zaal open 19.45 uur. Filmhuis Purmerend (in het Stamhuis), Kerkstraat 11. Reserveren: https://www.filmhuispurmerend.nl/movies/346/17/so_long_my_son
22 oktober 2019
Au bout des doigts – met Lambert Wilson en Kristin Scott Thomas
20-jarige Mathieu is een getalenteerde pianist, maar zijn liefde voor de muziek houdt hij voor zijn omgeving liever geheim. Hij waakt over zijn broertje David en helpt zijn door zijn vader verlaten moeder die verschillende banen heeft. Mathieu komt in aanraking met de politie en moet een taakstraf uitvoeren op het conservatorium. Directeur Pierre (Lambert Wilson) heeft echter grootse plannen met dit talent. Kristin Scott Thomas speelt de strenge lerares die de pianospelende inbreker de verschillen tussen de octaven bijspijkert.
In de film AU BOUT DES DOIGTS valt naast de fraaie muziek volop te genieten van twee ijzersterke acteurs: Lambert Wilson en Kristin Scott Thomas. Wilson speelt de conservatoriumdirecteur die de muzikaal begaafde crimineel onder zijn hoede neemt en Scott Thomas de strenge lerares die de jonge pianospelende inbreker de verschillen tussen de octaven bijspijkert.De 20-jarige Mathieu Malinski is een getalenteerde pianist, maar zijn liefde voor de muziek houdt hij voor zijn omgeving liever geheim. Hij waakt over zijn broertje David en helpt zijn moeder die haar tijd moet verdelen over verschillende banen sinds zijn vader hen in de steek liet. Wanneer Mathieu in aanraking komt met de politie krijgt hij hulp van Pierre, het hoofd van het conservatorium. In ruil daarvoor moet Mathieu een taakstraf uitvoeren in het conservatorium. Pierre ziet al snel hoe getalenteerd Mathieu is en heeft dan ook grootse plannen voor hem in het vizier.
- Au bout des doigts – Ludovic Bernard, Frankrijk / België, 2018, 106’.
Draaidag: Dinsdag 22 oktober 2019. Aanvang 13.30 en 20.30 uur. Zaal open resp. 13.30 en 19.45 uur. Filmhuis Purmerend (in het Stamhuis), Kerkstraat 11. Reserveren: https://www.filmhuispurmerend.nl/movies/342/17/au_bout_des_doigts
25 oktober 2019
Le jeune Ahmed
De 13-jarige Belgische Ahmed slingert tussen de absolute idealen van zijn imam en de verlokkingen van het leven. Zijn omgeving ziet met lede ogen aan hoe hij steeds verder de extremistische kant op gaat, en verder van hen verwijderd raakt. Zijn leerkracht, zijn moeder, zijn broer en zijn zus, de rechter, de psycholoog van het gesloten centrum, zijn advocaat, de eigenaars van de boerderij waar hij geplaatst is - niemand slaagt erin om door te dringen tot deze gesloten jongen. Totdat hij onder begeleiding gaat meehelpen op deze boerderij, en je weer een glimp ziet van het kind dat onder al die lagen indoctrinatie – misschien – nog altijd bestaat. Maar is er nog een weg terug?
De 13-jarige Belgische Ahmed slingert tussen de absolute idealen van zijn imam en de verlokkingen van het leven. Zijn leraren maken zich zorgen om zijn extremistische interpretaties van de Koran en thuis zoekt hij ruzie met zijn moeder en zussen. Terwijl Ahmed steeds meer in zijn religie opgaat, ziet zijn omgeving met lede ogen aan hoe hij steeds verder van hen verwijderd raakt. Zijn leerkracht, zijn moeder, zijn broer en zijn zus, de rechter, de psycholoog van het gesloten centrum, zijn advocaat, de eigenaars van de boerderij waar hij geplaatst is - niemand slaagt erin om door te dringen tot deze gesloten jongen. Pas wanneer Ahmed onder begeleiding gaat meehelpen op een boerderij, zie je een glimp van het kind dat onder al die lagen indoctrinatie – misschien – nog altijd bestaat. Eerder dan te onderzoeken waarom Ahmed radicaliseerde, kun je je de vraag stellen of er een weg terug is.
- Le jeune Ahmed – Jean-Pierre en Luc Dardenne, België / Frankrijk, 2019, 90’.
Draaidag: Vrijdag 25 oktober 2019. Aanvang 20.30 uur. Zaal open 19.45 uur. Filmhuis Purmerend (in het Stamhuis), Kerkstraat 11. Reserveren: https://www.filmhuispurmerend.nl/movies/343/17/le_jeune_ahmed
26 en 29 oktober 2019
Yesterday – met muziek van The Beatles, en met Ed Sheeran als zichzelf
Hoe zou de wereld eruitzien als niemand ooit van de muziek van The Beatles had gehoord? Singer-songwriter Jack treedt al jarenlang zonder veel succes op. Net als hij ermee wil stoppen gebeurt er iets uitzonderlijks. Wereldwijd valt korte tijd de stroom uit, waarbij Jack door een bus wordt aangereden. Als hij ontwaakt komt hij erachter dat er een paar dingen veranderd zijn: zo kent niemand The Beatles. Dankzij de ijzersterke liedjes van The Beatles krijgt hij een tweede kans op succes. Hij mag in het voorprogramma van Ed Sheeran spelen. Echter, het begint steeds meer bij hem te wringen. Scherpe satire op de muziekindustrie, en tevens een sprankelende, liefdevolle, originele en geestige film.
Hoe zou de wereld er uitzien als niemand ooit van de muziek van The Beatles had gehoord? Dat is het uitgangspunt van de sprankelijke film YESTERDAY. Singer-songwriter Jack Malik treedt al jarenlang zonder veel succes op in café’s. Net als hij ermee wil stoppen gebeurt er iets uitzonderlijks. Wereldwijd valt korte tijd de stroom uit, waarbij Jack door een bus wordt aangereden. Als hij ontwaakt komt hij erachter dat er een paar dingen veranderd zijn: zo kent niemand The Beatles. Dankzij de ijzersterke liedjes van The Beatles, die Jack als enige op de wereld kent, krijgt hij een tweede kans op succes. Uiteindelijk mag Jack in het voorprogramma spelen van Ed Sheeran, die zichzelf speelt met de nodige zelfspot.YESTERDAY is een scherpe satire op de muziekindustrie, maar toch vooral een film over de liefde. Op een originele en geestige manier; een beetje zoals een klassieke song van The Beatles.
- Yesterday – Danny Boyle, Verenigd Koninkrijk / Rusland / China, 2019, 112’
Draaidagen: Zaterdag 26 oktober 2019. Aanvang 20.30 uur. Zaal open 19.45 uur. Dinsdag 29 oktober 2019. Aanvang 13.30 en 20.30 uur. Zaal open resp. 13.30 en 19.45 uur. Filmhuis Purmerend (in het Stamhuis), Kerkstraat 11. Reserveren: https://www.filmhuispurmerend.nl/movies/347/17/yesterday