PURMEREND - Het maandoverzicht Filmhuis Purmerend vind je hier.
Green book
3 en 7 mei 2019
Amerika, 1962. Pianist Don Shirley (Mahershala Ali) zoekt een lijfwacht voor zijn tournee door het zuiden van Amerika en komt Tony Lip (Viggo Mortensen) tegen, een Italiaans-Amerikaanse uitsmijter. Zij reizen door verschillende ‘blanke’ staten met behulp van The Green Book, een reisgids die informeert waar Afro-Amerikanen welkom en veilig zijn. Ze worden geconfronteerd met hun tegengestelde persoonlijkheden, gevaar en racisme, maar ook met onverwachte menselijkheden en een volle dosis humor. Er ontwikkelt zich een bijzondere vriendschap. Waargebeurd. 3 Oscars!
Een inspirerend, hartverwarmend en waargebeurd verhaal over de hechte vriendschap tussen een uitsmijter (Viggo Mortensen) en concertpianist (Mahershala Ali); die gedwongen worden hun verschillen opzij te zetten om de meest onvergetelijke reis van hun leven te maken. Wanneer pianist Don Shirley in 1962 op zoek is naar een lijfwacht voor zijn tournee door het zuiden van Amerika, komt hij in contact met Tony Lip. Een Italiaans-Amerikaanse uitsmijter die graag wat wil bijverdienen. Samen reizen ze door verschillende ‘blanke’ staten aan de hand van een speciale reisgids (The Green Book) die hen informeert over plekken waar Afro-Amerikanen welkom en veilig zijn. Tijdens hun reis worden zij geconfronteerd met hun tegengestelde persoonlijkheden, gevaar en racisme maar ook met onverwachte menselijkheden en een volle dosis humor. Om veilig thuis te komen zullen zij hun verschillen aan de kant moeten zetten, er ontstaat een bijzondere vriendschap.
GREEN BOOK won 3 Oscars, waaronder die voor beste film. - Green book – Peter Farrelly, Verenigde Staten, 2018, 130’.
Draaidagen: Vrijdag 3 mei 2019. Aanvang 20.30 uur. Zaal open 19.45 uur. Dinsdag 7 mei 2019. Aanvang 13.30 en 20.30 uur. Zaal open resp. 13.30 en 19.45 uur. Filmhuis Purmerend (in het Stamhuis), Kerkstraat 11. Reserveren: https://www.filmhuispurmerend.nl/movies/315/17/green_book
Als twee druppels water – van Fons Rademakers
4 mei 2019
Nederland, Tweede Wereldoorlog. Timide sigarenverkoper Ducker leidt een
ingeslapen bestaan, totdat hij oog in oog staat met de Britse geheim agent Dorbeck, die zijn evenbeeld is. Hij stort zich vol overgave in een wereld van verzet en sabotage. Ducker gaat meer en meer op in zijn nieuwe identiteit en gaat steeds meer op Dorbeck lijken. Na de oorlog wordt Ducker gearresteerd. Niemand gelooft zijn verhalen over een dubbelganger en niemand ziet in hem een verzetsheld. Is hij een held of een verrader? Dat leidt tot een dodelijke climax. Verfilming van DE DONKERE KAMER VAN DAMOCLES van W.F. Hermans. Nominatie Gouden Palm Cannes!
ALS TWEE DRUPPELS WATER is de klassiek geworden verfilming van DE DONKERE KAMER VAN DAMOCLES van W.F. Hermans. Deze film van Fons Rademakers kreeg in Cannes een nominatie voor de Gouden Palm.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog leidt de timide sigarenverkoper Ducker een ingeslapen bestaan onder de duim van zijn overheersende vrouw. Daar komt abrupt verandering in als hij op een avond oog in oog staat met de Britse geheim agent Dorbeck, die zijn evenbeeld is. Hij stort zich vol overgave in een wereld van verzet en sabotage. Zijn leven neemt een radicale wending, Ducker gaat meer en meer op in zijn nieuwe identiteit en gaat steeds meer op Dorbeck lijken.
Waar ligt de scheidslijn tussen de werkelijkheid en Duckers hersenspinselen?
Na de oorlog wordt Ducker gearresteerd. Niemand gelooft zijn verhalen over een dubbelganger en niemand ziet in hem een verzetsheld. Is hij een held of een verrader? Dat leidt tot een dodelijke climax. - Als twee druppels water – Fons Rademakers, Nederland, 1963, 119’.
Draaidagen: Zaterdag 4 mei 2019. Aanvang 20.30 uur. Zaal open 19.45 uur. Filmhuis Purmerend (in het Stamhuis), Kerkstraat 11. Gratis voorstelling i.v.m. de 4 mei-herdenking. Reserveren: https://www.filmhuispurmerend.nl/movies/324/17/als_twee_druppels_water
If Beale Street could talk – van Barry Jenkins
10 en 11 mei 2019
1974, Harlem, New-York. 19-jarige Tish en 22-jarige Fonny zijn samen
opgegroeid. Fonny zit nu in de gevangenis voor een misdaad die hij niet heeft gepleegd. Tish is de verteller, en het is buitengewoon ontroerend om door een jonge, zwarte vrouw door het verhaal te worden geleid, door de gebeurtenissen door haar ogen te zien en om geattendeerd te worden op haar gevoelens en gedachten. Boekverfilming als hommage aan James Baldwin, die in zijn werk raciale, sociale en seksuele problemen in de Amerikaanse samenleving aankaartte. Oscar!
De Afro-Amerikaanse regisseur Barry Jenkins verbluft na zijn prachtige film MOONLIGHT opnieuw met IF BEALE STREET COULD TALK. Het is niet zomaar een boekverfilming, want Jenkins groeide op met de boeken van James Baldwin. Zijn romanverfilming is een hommage aan deze schrijver, die in zijn werk raciale, sociale en seksuele problemen in de Amerikaanse samenleving aankaartte.
IF BEALE STREET COULD TALK is het verhaal van een grote liefde. De 19-jarige Tish en de 22-jarige Fonny zijn in de jaren zestig samen opgegroeid in de New Yorkse wijk Harlem. Als de geschiedenis in 1974 begint zit Fonny in de gevangenis voor een misdaad die hij niet heeft gepleegd. Tish is de verteller, en het is buitengewoon ontroerend om door een jonge, zwarte vrouw door het verhaal te worden geleid, door de gebeurtenissen door haar ogen te zien en om geattendeerd te worden op haar gevoelens en gedachten.
De film won 1 Oscar. - If Beale Street could talk – Barry Jenkins, Verenigde Staten, 2018. 119’.
Draaidag: Vrijdag 10 mei en zaterdag 11 mei 2019. Aanvang 20.30 uur. Zaal open 19.45 uur. Filmhuis Purmerend (in het Stamhuis), Kerkstraat 11. Reserveren: https://www.filmhuispurmerend.nl/movies/320/17/if_beale_street_could_talk
Un amour impossible
14 mei 2019
Chantal, dochter van Rachel, is de verteller in dit drama dat tot een tragedie
leidt. Het liefdesverhaal strekt zich uit over een periode van 40 jaar. Waarom heeft Rachel haar dochter niet bij Philippe, haar vader, weggehouden? Waarom liet ze zich steeds weer door die man inpalmen? De film laat zien hoe grillig het leven – en de liefde – kan zijn. De liefde uit de titel slaat niet alleen op Rachel en Philippe, maar ook op de band tussen Rachel en Chantal. Het levert indrukwekkende, schrijnende scènes op.
Chantal, de dochter van Rachel, is de verteller van UN AMOUR IMPOSSIBLE, een overtuigend en aangrijpend liefdesverhaal dat zich uitstrekt over een periode van veertig jaar. Het is alsof Chantal een biografie schrijft van haar moeder. Waarom heeft Rachel haar dochter niet bij Philippe, haar vader, weggehouden? Waarom liet ze zich steeds weer door die man inpalmen?
De film laat zien hoe grillig het leven – en de liefde – kan zijn. Regisseur Catherine Corsini houdt het verder simpel en toont van het klassiek vertelde drama de afzonderlijke stappen die opgeteld tot een tragedie leiden.
De liefde uit de titel slaat niet alleen op Rachel en Philippe, maar ook op de band tussen Rachel en Chantal. Het levert indrukwekkende, schrijnende scènes op, met prachtig acteerwerk van Virginie Efira, die als de ingetogen Rachel zelden het achterste van haar tong laat zien. Wanneer dat dan toch gebeurt, is dat ongelooflijk ontroerend. - Un amour impossible – Catherine Corsini, Frankrijk / België, 2018, 135’.
Draaidag: Dinsdag 14 mei 2019. Aanvang 13.30 uur en 20.30 uur. Zaal open 12.45 uur resp. 19.45 uur. Filmhuis Purmerend (in het Stamhuis), Kerkstraat 11. Reserveren: https://www.filmhuispurmerend.nl/movies/321/17/un_amour_impossible
At eternity’s gate – met Willem Dafoe
17 en 18 mei 2019
Vincent van Gogh gaat tijdens de laatste jaren van zijn leven in het zuiden van
Frankrijk schilderen. Er gaat een nieuwe wereld voor hem open. Regisseur Julian Schnabel is zelf schilder, waardoor hij met zijn artistieke gevoeligheid ons mee laat kijken door de ogen van Van Gogh. Het lijkt alsof je als kijker overspoeld wordt door golven van licht en kleur. Willem Dafoe als Van Gogh (Oscarnominatie) slaagt erin de emotionele stormen in Vincents hoofd voelbaar te maken. Biografische film.
Als Vincent van Gogh tijdens de laatste jaren van zijn leven het grauwe Parijs achter zich laat en in het zuiden van Frankrijk aan het schilderen slaat, gaat er een nieuwe wereld voor hem open. AT ETERNITY’S GATE van Julian Schnabel vangt die sensaties in beelden. Het lijkt alsof je als kijker – net als hij – wordt overspoeld door golven van licht en kleur.
Het is die aanpak die deze biografische film zo bijzonder maakt. Schnabel is zelf schilder. Met die artistieke gevoeligheid en kennis van zaken is hij in staat om ons mee te laten kijken door de ogen van Van Gogh. Dat een uiterst getalenteerde karakteracteur als Willem Dafoe de beroemde kunstenaar speelt, en daarvoor terecht een Oscarnominatie ontving helpt ook. Dafoe slaagt erin de emotionele stormen in Vincents hoofd voelbaar te maken: van de opgetogenheid over zijn inspirerende omgeving tot frustraties over zijn eigen sociale en kunstzinnige onvermogen. At eternity’s gate – Jullian Schnabel, Zwitserland / Ierland / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Verenigde Staten, 2018, 111’.
Draaidag: Vrijdag 17 mei en zaterdag 18 mei 2019. Aanvang 20.30 uur. Zaal open 19.45 uur. Filmhuis Purmerend (in het Stamhuis), Kerkstraat 11. Reserveren: https://www.filmhuispurmerend.nl/movies/316/17/at_eternitys_gate
Tokyo Story – Yasujirô Ozu
19 mei 2019
Het oudere echtpaar Hirayama uit de provincie wil nog eenmaal hun
getrouwde kinderen in Tokyo bezoeken. De kinderen hebben het echter zo druk met zichzelf dat zij nauwelijks oog voor hun ouders hebben. Alleen een schoondochter, die inmiddels weduwe is, neemt een dag vrij om de ouders in Tokyo rond te leiden. Deze traag voortglijdende zwart-wit film wordt beschouwd als Ozu’s meesterwerk, en duikt sinds de jaren ’60 steevast op in lijstjes van de beste films aller tijden.
TOKYO STORY is het verhaal van de vervreemding tussen ouders die op het platteland wonen en hun stadse kinderen. Ozu portretteert het oudere echtpaar Hirayama uit de provincie, dat nog eenmaal hun getrouwde kinderen in Tokyo wil bezoeken. De kinderen hebben het echter zo druk met zichzelf dat zij nauwelijks oog voor hun ouders hebben. Alleen een schoondochter, die inmiddels weduwe is, neemt een dag vrij om de ouders in Tokyo rond te leiden.
Deze traag voortglijdende zwart-wit film wordt beschouwd als Ozu’s meesterwerk, en duikt sinds de jaren ’60 steevast op in lijstjes van de beste films aller tijden. (Nu op IMDb op nummer 175.) In netjes ingerichte ruimtes waar het leven volgens vaste regels verloopt, is elke verstoring, elke onregelmatigheid van belang. Vooral daar, in de kleinigheden die de basis van zijn verhalen vormen, ligt de schoonheid van Ozu’s films. - Tokyo Story – Yasujirô Ozu, Japan, 1953, 135’
Draaidag: Zondag 19 mei 2019. Let op: Aanvang 14.30 uur. Zaal open 13.45 uur. Filmhuis Purmerend (in het Stamhuis), Kerkstraat 11. Reserveren: https://www.filmhuispurmerend.nl/movies/325/17/tokyo_story
Tea with the dames
21 mei 2019
Met veel humor, roddels en de wijsheid van jarenlange ervaring halen vier
Britse acteerdiva’s, tachtigers Judie Dench, Maggie Smith, Eileen Atkins en Joan Plowright, herinneringen op aan de tijd dat ze jong aanstormend talent waren in de jaren ’50 tot aan hun recente successen. Regisseur Roger Michell mag erbij zijn met zijn cameraploeg, maar ze ontglippen ze hem voortdurend. Die bewust rommelige filmstijl, gelardeerd met prachtig archiefmateriaal, maakt TEA WITH THE DAMES zo huiselijk en ontspannen.
Verdomd gezellig is het om in TEA WITH THE DAMES aan te schuiven bij vier Britse acteerdiva’s. De tachtigers Judie Dench, Maggie Smith, Eileen Atkins en Joan Plowright spreken al jaren regelmatig af in het landhuis van Plowright. Dit keer mag regisseur Roger Michell erbij zijn met zijn cameraploeg.
De met prachtig archiefmateriaal gelardeerde gesprekken fladderen alle kanten op, waarbij het vooral over de theatercarrières van de vier gaat. Tot op zekere hoogte probeert Michell de actrices te sturen en te regisseren en tegelijkertijd ontglippen ze hem voortdurend. Mitchell is niet te beroerd om dat ook te laten zien. Het is grotendeels aan die bewust rommelige stijl te danken dat TEA WITH THE DAMES zo huiselijk en ontspannen voelt. Met veel humor, roddels en de wijsheid van jarenlange ervaring halen ze herinneringen op aan de tijd dat ze jong aanstormend talent waren in de jaren ’50 tot aan hun recente successen. - Tea with the dames – Roger Michell, Verenigde Koninkrijk, 2018, 84’.
Draaidag: Dinsdag 21 mei 2019. Aanvang 13.30 uur en 20.30 uur. Zaal open 12.45 uur resp. 19.45 uur. Filmhuis Purmerend (in het Stamhuis), Kerkstraat 11. Reserveren: https://www.filmhuispurmerend.nl/movies/322/17/tea_with_the_dames
Minding the gap
24 en 25 mei 2019
De documentaire volgt drie jonge mannen uit een weinig kansrijk milieu, die een passie voor skateboarden delen. Bing Liu (reggisseur) is de zoon van een Chinese immigrante, die in de VS hertrouwde met een man, die haar en haar zoons mishandelde. Keire Johnson is een werkzoekende Afro-Amerikaanse jongen, die ook blessures opliep door de hardhandige opvoeding van zijn vader. Zack Mulligan is een charismatische wildebras die een rustig leven wil beginnen met zijn zwangere vriendin Nina. Zijn de jongens gedoemd om de disfunctionele patronen van hun jeugd te blijven herhalen, of dient zich ergens een uitweg aan? Oscarnominatie!
De regisseur Bing Liu sleepte terecht een Oscar-nominatie in de wacht voor zijn ijzersterke documentaire MINDING THE GAP. Dit is een ontroerende, diepgravende film die veel stof tot nadenken biedt
Liu volgt drie jongemannen uit een weinig kansrijk milieu, die een passie voor skateboarden delen. De jongens bevinden zich op de grens van volwassenheid. Een van hen is Liu zelf. Hij is de zoon van een Chinese immigrante, die in de VS hertrouwde met een man, die haar en haar zoons mishandelde. Keire Johnson, de tweede hoofdpersoon, is een werkzoekende Afro-Amerikaanse jongen, die ook blessures opliep door de hardhandige opvoeding van zijn vader. Zack Mulligan is een charismatische wildebras die een rustig leven wil beginnen met zijn zwangere vriendin Nina.
Zijn de jongens gedoemd om de disfunctionele patronen van hun jeugd te blijven herhalen, of dient zich ergens een uitweg aan? Dat is vraag die MINDING THE GAP stelt. - Minding the gap – Bing Liu, Verenigde Staten, 2018, 93’.
Draaidag: Vrijdag 24 mei en zaterdag 25 mei 2019. Aanvang 20.30 uur. Zaal open 19.45 uur. Filmhuis Purmerend (in het Stamhuis), Kerkstraat 11. Reserveren: https://www.filmhuispurmerend.nl/movies/317/17/minding_the_gap
Can you ever forgive me?
28 mei 2019
Lee Israel was tussen de jaren ’60 en ’80 een redelijk succesvolle schrijfster.
Toen het tegen begon te zitten, ging ze brieven van overleden beroemdheden vervalsen. Dat kon ze zo goed dat zelfs doorgewinterde literaire verzamelaars dit niet doorhadden. Het leverde haar genoeg op om de huur van haar New Yorkse appartementje, haar niet geringe alcoholinname en de medische behandeling van haar ziekelijke kat te bekostigen. Criminele thriller met ontroerende momenten en harde humor. Oscarnominatie!
Tussen de jaren ‘60 en ’80 was Lee Israel een redelijk succesvol schrijfster met twee goed ontvangen biografieën op haar naam. Toen het tegen begon te zitten en haar werk niet meer gepubliceerd werd, greep ze naar de fles. Om weer geld in de kas te krijgen, ging ze brieven van overleden beroemdheden vervalsen. “Mijn beste werk ooit”, noemde de schrijfster de brieven waarvoor ze werd opgepakt en veroordeeld. Ze schreef de brieven zelf op oude typemachines in de stijl van de zogenaamde afzenders. Dat kon ze zo goed dat zelfs doorgewinterde literaire verzamelaars niet doorhadden dat het om vervalsingen ging. Het leverde haar genoeg op om de huur van haar New Yorkse appartementje, haar niet geringe alcoholinname en de medische behandeling van haar ziekelijke kat te bekostigen.
Onnadrukkelijke, ontroerende momenten en harde humor wisselen elkaar af in het Oscargenomineerde scenario dat ook als criminele thriller goed in elkaar zit. Can you ever forgive me? – Marielle Heller, Verenigde Staten, 2018, 106’
Draaidag: Dinsdag 28 mei 2019. Aanvang 13.30 uur en 20.30 uur. Zaal open 12.45 uur resp. 19.45 uur. Filmhuis Purmerend (in het Stamhuis), Kerkstraat 11. Reserveren: https://www.filmhuispurmerend.nl/movies/318/17/can_you_ever_forgive_me
Capharnaüm
31 mei 2019
De film geeft een getrouw beeld van het leven van de absolute onderklasse in
Beiroet. Ze zijn vaak onzichtbaar, de arbeidsimmigranten zonder papieren, de armen zonder scholing, de vluchtelingen zonder status. Regisseur Nadine Labaki vindt een evenwicht tussen lijden, humor en sentiment. De film is een felle aanklacht tegen een sociaal systeem dat niets doet om de meest machteloze burgers op te vangen. Met jonge, van de straat geplukte hoofdrolspelers. Oscarnominatie!
Met jonge, van de straat geplukte hoofdrolspelers pakt de Libanese regisseur Nadine Labaki haar publiek volledig in. CAPHARNAÜM (genomineerd voor een Oscar voor beste niet-Engelstalige speelfilm) is daarnaast ook een knap geschreven en bijzonder sterk uitgevoerd drama. Meer dan in haar eerdere films, die ook over de verdeelde Libanese samenleving gingen, vindt Labaki een evenwicht tussen lijden, humor en sentiment.
De rechtszaak die Zain in gang zet tegen zijn ouders, die niet in staat zijn hun kinderen een goed leven te bezorgen, is de minst realistische ingreep die Labaki zichzelf toestaat in haar scenario. De film geeft verder een getrouw beeld van het leven van de absolute onderklasse in Beiroet. Ze zijn vaak onzichtbaar, de arbeidsimmigranten zonder papieren, de armen zonder scholing, de vluchtelingen zonder status. Labaki geeft hun een gezicht. CAPHARNAÜM is een felle aanklacht tegen een sociaal systeem dat niets doet om de meest machteloze burgers op te vangen. - Capharnaüm – Nadine Labaki, Libanon / Verenigde Staten / Frankrijk, 2018, 126’.
Draaidagen: Vrijdag 31 mei 2019. Aanvang 20.30 uur. Zaal open 19.45 uur. Filmhuis Purmerend (in het Stamhuis), Kerkstraat 11. Reserveren: https://www.filmhuispurmerend.nl/movies/323/17/capharnam