Dat begon met de verkoop van rietsuiker, koffie en rijst vanaf een bakfiets. Ook werden pamfletten en buttons uitgedeeld, want er móest iets worden gedaan aan de armoede en uitbuiting in de wereld. Ook al is de Wereldwinkel in de loop van de tijd steeds meer een cadeauwinkel geworden, het fair trade verhaal is altijd de rode draad gebleven.
Eerlijke prijzen voor producenten
De Wereldwinkel is ontstaan uit onvrede over de oneerlijke handel met producenten uit de Derde Wereld. Zij konden hun producten niet verkopen op de Westerse Markt. Daar brachten de Wereldwinkels vanaf 1968 verandering in. Leo Geldof, bestuurslid van Wereldwinkel Purmerend: “Het ging in het begin om voorlichting en bewustwording, niet om het maken van winst. We waren een heus actiecentrum en streden tegen het onrecht in de wereld. De vrijwilligers zagen verkoop meer als middel in hun strijd voor rechtvaardigheid.” Dat veranderde eind jaren zeventig. Door ook kleden, kussens, beelden en tassen te gaan verkopen, werd steeds meer winst gemaakt. De producenten kregen en krijgen nog steeds een eerlijke prijs voor hun producten, zodat zij een beter bestaan kunnen opbouwen. Zij krijgen advies om hun producten te verbeteren en hulp bij de groei van hun bedrijf. Ambachtslieden kunnen hun werk doen onder goede werkomstandigheden en zich verder ontwikkelen. Iedereen die iets koopt in de Wereldwinkel helpt hier dus aan mee. Daarnaast geeft de Wereldwinkel elk jaar een groot deel van haar winst aan goede doelen.
Vrijwilligers met een sociaal hart
Nog steeds wordt de Wereldwinkel gerund door vrijwilligers, in Purmerend zijn dat er zo’n dertig. Geldof: “Ze hebben een groot sociaal hart en zijn betrokken bij de producenten. Als wij meer verkopen, hebben zij een beter bestaan. Daar gaat het om. Onze vrijwilligers kunnen over de meeste artikelen iets vertellen over de maker en het product zelf. Die persoonlijke benadering is de charme van de Wereldwinkel en maakt hier winkelen juist zo bijzonder.” Natuurlijk is er wel het een en ander veranderd. Waar vroeger de bakfiets en kraampjes werden gebruikt om de boodschap te verspreiden, gebeurt dat nu online. Wereldwinkel Purmerend heeft een eigen website, digitale nieuwsbrief en pagina’s op Facebook en Instagram waar regelmatig nieuwtjes worden gedeeld. “De Wereldwinkel heeft zich steeds aangepast aan de tijd, maar één ding blijft bij het oude: een webshop kan nooit het enthousiasme en de persoonlijke aandacht van de vrijwilligers vervangen.”
Purmerend fair trade gemeente
Het 50-jarig jubileum van de Wereldwinkel valt enkele dagen na World Fair Trade Day op 8 mei. “Een mooi moment om te vertellen dat wij het initiatief hebben genomen om van Purmerend een fair trade gemeente te maken. Gemeente Purmerend heeft hier positief op gereageerd en we gaan dit jaar een lokale werkgroep opzetten om het idee uit te werken in een concreet plan. Wie mee wil doen in de werkgroep, is van harte welkom”, roept Geldof op. Dit maakt wel duidelijk dat de Wereldwinkel nog lang niet klaar is met het verspreiden van de fair trade boodschap. “We hebben er zeker voor gezorgd dat er nu ook in supermarkten en andere winkels veel meer eerlijke producten worden verkocht, zoals Tony’s Chocolonely en Max Havelaar koffie. Maar we moeten het verhaal blijven vertellen.”
Wereldwinkel Purmerend had haar jubileum graag groots en feestelijk willen vieren met medewerkers en klanten, maar corona gooit roet in het eten. Daarom wordt het feestje nu klein gehouden en wordt het echte feest voor september bewaard. Voor acties in mei en meer informatie over de Wereldwinkel kunt u kijken op www.wereldwinkelpurmerend.nl.