Voor de Oegandese regering was het een grote uitdaging om binnen de COVID-19 richtlijnen hulp te bieden. Inmiddels zijn er negentien evacuatiecentra opgericht die meer dan 30.000 ontheemden uit het getroffen gebied huisvesten. Er is een grote behoefte aan:
• Tijdelijk onderdak en dekens
• Voedselvoorziening
• Voorzieningen voor schoon water
• Medische benodigdheden, aangezien het grootste overheidsziekenhuis is weggevaagd.
De weg naar Kasese zou normaal gesproken zes uur rijden zijn. De overstromingen hebben echter de grote brug tussen Fort Portal en Kasese gesloopt en verhinderden dat de eerste hulpgoederen van de overheid de wanhopige mensen over land bereikten.
MAF heeft in de afgelopen weken samengewerkt met de regering in Oeganda, een Raad van Kerken en ADRA om hygiënegoederen en voedsel in te zamelen en op 30 mei en 1 juni werd 28.000 kilo aan hulpgoederen afgeleverd.
MAF Oeganda mag weer vliegen!
Toen de lockdown vanaf 27 maart het openbaar vervoer en het lokale en internationale luchtvervoer stillegde, heeft MAF vele gesprekken met het Ministerie van Volksgezondheid gevoerd. Geleidelijk aan mochten vier auto’s rijden voor essentiële werkzaamheden en noodsituaties. En de vliegtuigen mochten alleen COVID-19 gerelateerd werk of humanitaire vluchten doen. MAF heeft twee vliegtuigen beschikbaar om nog meer noodhulp naar de getroffen dorpen te brengen. Nu alle MAF-piloten en het grondpersoneel weer actief zijn, hoopt MAF binnenkort ook voor haar vaste hulporganisaties weer te mogen vliegen, zodat nog meer kwetsbare mensen hulp ontvangen.
Landingsbaan onder water
Door de hevige regenval en het hoge waterpeil in het Victoriameer liep de MAF landingsbaan op het Kajjansie vliegveld schade op. Net op tijd werden twee Caravans naar het vliegveld Entebbe gevlogen, zodat hulpvluchten van daaruit mogelijk bleven. Piloot Rembrand Rodenburg vertelde begin juni: “De landingsbaan van Kajjansi airfield staat nog steeds deels onder water, er is nog een hoop regen bijgekomen afgelopen week. Maar sinds een paar (droge) dagen neemt het peil langzaam af. De werkzaamheden zijn gefocust op het beschikbaar houden van een minimale runway lengte, maar dat is alleen te gebruiken met nagenoeg lege vliegtuigen. De kantoren en hangaar op Kajjansi lopen geen gevaar, die liggen allemaal een stuk hoger dan de landingsbaan.”
* Notitie bij dit bericht: Onze vliegtuigen kunnen gelukkig weer terugkomen naar Kajjansi en landen op de nog droge helft van de baan.
Onderhoud aan de vliegtuigen
Hoofd vliegtuigtechnicus Kees Barendse vanuit de hangaar in Kajjansi: “Omdat vijf mensen van ons team dicht bij de hangaar wonen en zijn toegelaten voor essentieel werk, hebben we het grootste deel van de lockdown periode in ploegendiensten kunnen blijven werken. De twee vliegtuigen die vanuit Entebbe vliegen, hebben straks ook weer onderhoud nodig. We hebben wijsheid nodig hoe we dat onderhoud gaan organiseren, omdat er geen hangaar in Entebbe is.”