PURMEREND - Maandag hebben gemeenten Purmerend en Beemster de ‘Logowijzer’ gelanceerd: een online kieswijzer waarmee inwoners van maandag 15 februari t/m zondag 28 februari hun favoriete logo kunnen kiezen voor de nieuwe gemeente. Deze Logowijzer is te vinden op www.logowijzer.nl. Onder de stemmers wordt vijf keer honderd euro shoptegoed van een lokale ondernemer verloot. Het winnende logo wordt eind maart bekend gemaakt.
Waarom een nieuwe huisstijl?
|Op 1 januari 2022 fuseren de gemeenten Beemster en Purmerend. Met het samengaan van beide gemeenten ontstaat de nieuwe gemeente die Purmerend gaat heten en een thuis biedt aan bijna 100.000 inwoners. De fusie is aanleiding om een huisstijl te ontwikkelen die het unieke karakter en de ambities van de toekomstige gemeente Purmerend zichtbaar maakt. Het doel is om de identiteit op een passende wijze vorm te geven zodat inwoners, ondernemers en bezoekers zich hierin herkennen en zich ermee verbinden. Daarnaast willen de gemeenten Purmerend en Beemster zich als nieuwe gemeente onderscheiden op regionaal, nationaal en internationaal niveau.
De logowijzer
Gemeenten Purmerend en Beemster vinden het belangrijk dat alle inwoners en ondernemers zich verbonden voelen met hun nieuwe gemeente. Daarom mogen zij vanaf maandag 15 februari hun stem uitbrengen. Het ontwerpbureau dat eind vorig jaar de aanbesteding won, heeft drie potentiële logo’s ontworpen. Elk logo bevat elementen van Purmerend en Beemster: de belangrijkste waarden die eerder in de loop naar de fusie genoemd zijn door inwoners. Op www.logowijzer.nl is elk logo te zien, met daarbij een visuele uitleg over hoe het logo ontworpen is en welke waarden erin terugkomen. Inwoners kunnen stemmen op hun favoriet en daarmee ook kans maken op 100 euro shoptegoed. Er kan nog tot en met zondag 28 februari gestemd worden op het nieuwe logo. Eind maart zal op een leuke wijze het winnende logo bekend gemaakt worden.
Stem mee!
Om de Logowijzer onder de aandacht te brengen, heeft de gemeente afgelopen week vooral ingezet op de jongere doelgroep door een onbekend Instagram-account aan te maken, namelijk @NieuwPL. Verschillende lokale influencers deelden posts of stories met daarin een afbeelding van een puzzelstuk en het ‘mysterieuze’ account @NieuwPL. Vandaag is op dit account bekend gemaakt dat het om een actie van de gemeente ging: Nieuw. Purmerend. Logo. Daarnaast roept de gemeente alle inwoners van Purmerend en Beemster via hun eigen communicatiemiddelen op om via www.logowijzer.nl een keuze te maken.