Twee panden werden bewoond door personen die niet op dit adres staan ingeschreven. Op drie adressen was niemand aanwezig, maar waren er wel signalen van bewoning. Hier wordt een vervolgcontrole uitgevoerd. Tien panden waren leegstaand, werden verbouwd, stonden te koop of waren net verkocht. De gemeente maakt zich hard voor een veilige en prettige werk- en leefomgeving. Spookbewoning past daar niet bij, daarom worden regelmatig controles uitgevoerd.
Spookbewoning niet toegestaan
Tijdens de controles worden adressen bezocht waar al langere tijd niemand staat ingeschreven. Dit wordt bijgehouden in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit systeem is weer gekoppeld aan bepaalde voorzieningen en maatregelen. Dit kan gaan om een uitkering, de berekening van een studietoelage of de bepaling van de gemeentebelastingen. Ook andere organisaties zoals pensioenfondsen, de Belastingdienst of schuldeisers gebruiken de BRP. Het is dus belangrijk dat de BRP op orde is. Ook voor het welzijn van de bewoners zelf: illegale bewoning kan gevaar opleveren als bijvoorbeeld brand uitbreekt en de brandweer uitgaat van een leegstaande woning terwijl dit niet zo is. De gemeente hoopt met de controles ook deze bewustwording te vergroten. Het kan ook voorkomen dat er niemand op een adres geregistreerd staat omdat de woning voor andere doeleinden wordt gebruikt. Denk aan hennepkwekerijen, drugslaboratoria of opslag van illegale zaken. Hiertegen wordt hard opgetreden want dit wordt door de gemeente niet getolereerd.